Zadaniowy system czasu pracy to metoda pracy, która sprawdza się w sytuacji osób, wykonujących zawody, które nie wymagają stałego przebywania w miejscu pracy i wykonywania swoich zadań w stałych godzinach. Takie rozwiązanie pozwala pracownikowi pogodzić pracę z obowiązkami domowymi i rolą rodzica, natomiast pracodawcę uwalnia od obowiązku prowadzenia ewidencji godzin pracy pracownika.
- Kto może pracować w zadaniowym systemie czasu pracy?
- Na czym polega praca w zadaniowym czasie pracy?
- Jak wprowadzić zadaniowy system czasu pracy?
1. Kto może pracować w zadaniowym systemie czasu pracy?
Rozwiązanie, jakim jest zadaniowy system czasu pracy sprawdza się tylko w przypadku określonych zawodów. Najczęściej wykorzystuje się go w przypadkach pracy koncepcyjnej, wymagającej od pracownika ciągłej koncentracji i kreatywności. Może to być praca copywritera, grafika, programisty, projektanta, a także dziennikarza, czy rzecznika prasowego. Podobne rozwiązanie można zastosować również w pracy osób, które większość czasu pracy spędzają poza firmą. Będą to między innymi przedstawiciele handlowi, agenci nieruchomości oraz serwisanci.
2. Na czym polega praca w zadaniowym czasie pracy?
W przypadku wykonywania pracy w oparciu o zadaniowy system pracy, pracodawca musi dokładnie sprecyzować zadania, których wykonania oczekuje od pracownika w określonym czasie. Najlepiej wszystkie szczegóły dotyczące zadań określić w umowie o pracę.
Zadaniowy czas pracy różni się od klasycznego modelu pracy tym, że pracownik rozliczany jest nie za godziny pracy, a za zadania, które ma do wykonania. Jeżeli pracownik ma tydzień na wykonanie określonego zadania, może on dowolnie dawkować swój czas pracy. Może również pracować w domu oraz poza nim, według uznania. Zadania, które powierza się do wykonania pracownikowi muszą być jednak możliwe do wykonania w czasie, który wynosi 8 godzin dziennie. Należy również zachować normę, jaką jest 5 dni pracy w tygodniu. Jeżeli zadania nie da się wykonać w określonym czasie, pracownikowi należą się dodatkowe nadgodziny.
Podobnie jak w przypadku zatrudnienia pracowników w systemie pracy na etat, również praca w zadaniowym systemie pracy nie może przekraczać 8 godzin w ciągu doby i 40 godzin w tygodniu, a pracownik może wykonywać zadania 5 dni w tygodniu.
Precyzyjnie określa to art 140 k. p. „Pracodawca, po porozumieniu z pracownikiem, ustala czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm określonych w art. 129”.
3. Jak wprowadzić zadaniowy system czasu pracy?
Według art. 150 § 1 k.p system czasu pracy powinien być ustalony w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy. Jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym lub jeśli nie musi on przygotować regulaminu, czasu pracy określa się w obwieszczeniu. Natomiast w firmach, w których działa zakładowa organizacja związkowa, koniecznie należy przeprowadzić z nią konsultacje w tym zakresie.
Jeżeli w firmie obowiązuje zadaniowy system czasu pracy wprowadzony przez pracodawcę na podstawie przepisów wewnątrzzakładowych, zgoda pracownika nie jest konieczna. Informacjo o zadaniowym czasie pracy nie trzeba również wpisywać do umowy o pracę. W umowie jednak muszą znaleźć się wszelkie zadania, których wykonania wymaga się od pracownika.
W sytuacji, kiedy pracodawca chce wpisać zadaniowy system czasu pracy do umowy, należy pamiętać, że zmiana systemu wymaga podpisania aneksu lub wypowiedzenia zmieniającego.
Najnowsze komentarze